Jeg voksede op i den lille landsby Lisse i Holland. I den gade hvor vi boede stod også "Kirken af den Reformerte Menighed", og det betyder en streng ortodoks del af den meget forgrenede Protestantisme i Holland.
Kirkegængere gik til kirke, de kørte ikke på cykel eller i bilen, "den syvende dag skal være hviledag for Herren din Gud, da må du intet arbejde udføre".
Efter gudstjenesten var der altid nogle sortklædte mænd, som stod på gadehjørnet for en lille eftersnak.
De var "ældste", sådan hedder menighedsrådsmedlemmer i Holland.

I Utrechts museum "Catharijnenconvent" hænger der et maleri af Jan van Noordt (1620-1676) med titlen: "Susanna og de ældste"

Jeg var der i et selskab med forskellige personer, og der var også nogle (men meget mere frisindede) "ældste" med.
Den student i kunsthistorie, der fortalte noget om maleriet, var åbenbart ikke meget hjemme i de forvirrende hollandske kirkelige forhold, hun forstod ikke at der gnæggedes lidt i selskabet.

Men først historien og nogle billeder:

Jan van Noordt (1620-1676)
Catharijnenconvent, Utrecht

Anthonie van Dyck (1621)
Alte Pinakotek, Munchen

(du kan finde historien i bibelen, og der går det straks galt, fordi historien står i Danielsbog, kapitel 13, og den findes ikke i den Lutherske bibel, den tilhører de apokryfe skrifter, som ikke anerkendes som "ægte", jeg kunne heller ikke finde en dansk oversættelse, på engelsk kan du læse det her: Daniel 13. kap.)
Susanna, Joakims kone, var en from kvinde men først og fremmest var hun smuk. Og Joakim var rig og altså havde han mange venner og han nød megen agtelse. To af vennerne var "ældste af folket", og de benyttede enhver lejlighed til at se på, og at ville noget med, den smukke Susanna.
Joakim havde et stort hus og en have med en dam (en "swimmingpool"), hvor Susanna elskede at bade. De to belurede hende fra afstand, og på et bestemt øjeblik, da Susanna mente at hun var alene, kom de to skiderikker til syne.
Daniel lader dem sige: Vi begærer dig intenst, kom os imøde og vi vil have samleje med dig ellers vil vi vidne imod dig, og sige at der var en ung elsker til stede. Hvis du vil vide hvordan historien ender, skal du læse bibelen.

På begge malerier ser man hvordan Susanna ser sig tilbage efter de sjofle mænd. Begge malere beskytter Susanna, armen krydset over brysten , kysk krydsede ben og et rødt klæde på skødet.
Med sådanne stofstykker bader man ikke, men af bar forskrækkelsen har hun nok trukket den over sig. Bag de ældste ser du på van Noordts maleri et træ, det skal nok spille en rolle i denne historie...

Sådan en bibelske historie, med en smuk, badende kvinde, er selvfølgelig et godt malemotiv.
Og med god samvittighed må man købe sådan et, man får et bibelsk maleriet, man får ikke blot en nøgen kvinde,. Altså populær mellem malere og kunstsamlere. Der findes malerier med denne motiv af Rembrandt, Altdorfer, van Dyck, Rubens, Allori, Veronese, Caracchi, von Stuck (1904, et maleri med meget sjofle belurere), Santierre, Tiepoli, Tintoretto og mange flere, her vises kun seks af dem.


Rembrandt van Rijn (1647)
Gemäldegalerie, Berlijn.

Alessandro Allori
Musée Magnin, Dijon.


Franz von Stuck (1904)
Kunstmuseum Sankt Gallen.

Peter Paul Rubens (1607)
Galleria Borghese, Rome