Jeg gik på gymnasiet in byen Leiden i 50-erne. (I Holland går eleverne på gymnasiet fra de er 12 til 18+ - altså 6 år)
Der lærte jeg de mange museer i Leiden at kende. (Dengang var adgangsprisen kun 25 cent eller fri adgang)
I museet "De Lakenhal" hænger der bl.a. det berømte "Laatste Oordeel" (Dommens dag) af Lucas van Leyden, malet i 1528,
så lige i Luthertiden.
Dat var egentligtet meget kedeligt triptykon, fordi den var altid lukket!
Når man kommer et par gange en onsdag aftermiddag på sådan et roligt og fredeligt museum, begynder vogtere
at kende dig. Engang spurgte jeg dem om de ville åbne den. Det gjorde de storsindet
Jeg var straks lamslået of forskrækket.
Der var NØGNE figurerer på maleriet! Meget nøgne og mange!
Nøgen mænd men først og fremmest kvinder!.
Der var nøgne mænd og kvinder, som på midterpanelet blev adskilt af
klædte engle og rædsomme djævle.
Til venstre panelet, hvor man ser himlen, går engle og de søde sjæle;
til helvede på højre panelet
går djævlene og skurkene.
Dengang måtte de nøgne ikke ses, og bestemt bestemt ikke af en 14 årig dreng midt i
sin hormonforstyrrede pubertetsalder!
Derfor gardinerne for maleriet!
Da jeg turde kigge nøje på maleriet, opdagede jeg,
at lige præcis "ingenting" kunne ses på de særlige steder.
Helt oppe på maleriet sidder Gud og han betragter det hele velvilligt,
sammen med klædte, og så kedelige
helgener. Det ser ud som om de helgener næppe er interesseret, som de stirrer fulstændig ligegyldigt frem.
Men måske, fordi de er helgener, tør de ikke kigge på den untugtige forstilling dernede.
På højrepanelet ser helveden rigtig skrækkeligt ud, menneskene sluges op af en afskyeligt uhyre med
ild i gabet. Derimod er himlen til venstre alt for kedeligt.
Men som sædvanligt, er der ikke nogen middelvej.
En museumsmedarbejder kunne selvfølgelig ikke lade være med at lære den nysgerrigee dreng noget
om middelalderen og renaissance, hvori Lucas van Leyden lige netop er en overgangsfigur,
middelalderlig med sådan et
religiøst motiv men menneskene er realistiske og efter naturen, de er ingen klicheer som helgene og englene.
Men al dette "nøgen" imponerede meget mere.