Lieve mensen,
Ooit heb ik jullie eerder iets verteld over kerstmis in Denemarken. Ik heb
ooit verteld over het dansen rond de kerstboom, wat de Denen met kerstavond doen,
vóór de kadootjes worden uitgepakt.
Ook dit jaar zijn we (Gerda en ik dus) samen naar Smidie gereden om dat weer mee te
maken, samen met het gezin van Mette, Gerdas dochter, Jørgen en de vier kinderen.

Even zag het er nog naar uit dat het niet kon doorgaan vanwege het barre weer, maar zie
in de loop van de vrijdag klaarde het op en konden we veilig naar Smidie rijden.
Zelfs midden in de nacht terug gaf geen problemen, we slipten één keer zo'n 25 cm dwars,
maar dat kwam door zo'n chikane bij de ingang van een van de dorpjes.
De dagen na de lerst zijn hier de Grote Ruildagen, van de vele kadoos, die de Denen elkaar geven
zijn er natuurlijk een aantal ongewenst of dubbel, die dus worden geruild, dat gaat soms héél ver,
want na de kerst begint meteen de uitverkoop en kun je veel voor halve prijs kopen.
De Deense konsumentenwet verplicht de bedrijven geld terug te geven. Een kado van 600 kronen
kun je inruilen en hetzelfde in de uitverkoop "terug"-kopen voor 300 kr.
Mooi 300 kr. winst, niet dan?
Over die ruikwoede stond in onze krant deze cartoon:

Grote ruildagen : Tekstballon "We zouden kunnen ruilen voor luiers en babyvoeding"
Allen wil ik hartelijk bedanken voor jullie reakties en goede wensen voor de kerst, en het Nieuwe Jaar.
Aan jullie allen heel veel goeds in het Nieuwe Jaar,
Hans
"et godt nytaar" van Gerda.