Lieve mensen,
Soms lopen dingen heel onverwacht samen.
Ik ben een van de gelukkige leden van de vereniging Oud-Lisse.
In de laatste uitgave van hun blad vond ik op de laatste bladzijde een bijdrage
over het Vreewijk ook wel genoemd het "Peuepark". Een straatje met onaanzienlijke arbeidershuisjes,
gebouwd in het begin van de twintigste eeuw, om bloembollenarbeiders enigszins redelijke woonruimte te bezorgen.
In het "Peuepark" woonde Arie Tet. "Als hij je een snoepje aanbood," vertelt de Heer Langelaan,
"moest je oppassen, want meestal kreeg je dan een pruim in hand geduwd."
Voor de heel jonge lezertjes even ter verduidelijking: een pruim is niet de bekende pitvrucht,
maar een uitgekauwde hoeveelheid tabak. Vroeger werd er "gepruimd" en wel met speciale "pruimtabak".
Pruimen is al jaren over in Nederland, ik geloof zelfs dat er een EU-regel is dat pruimtabak niet meer mag worden verkocht.
Een dag nadat ik dat artikeltje las, vond ik in mijn eigenste deense krant een artikel over
pruimtabak in Zweden. Zweden is wel mee in de EU, maar heeft vanwege de traditie, destijds het
voorbehoud gemaakt, dat pruimtabak in Zweden mag worden gebruikt.
In Zweden heet die tabak "snus", wat je dan weer uitspreekt als "snoes". Het wordt niet
echt gepruimd, maar tussen bovenlip en tanden geklemd en hangt daar dan zo'n beetje je tanden te
vergelen.
Voor de tabaksindustrie een gouden gelegenheid om weer eens met wat nieuws te komen, dus de
American Tobacco Company doet pogingen om die "snus" weer populair te krijgen en
geaccepteerd in Europa, want met rookwaren wil het langzamerhand niet zo erg lukken.
Tot nog toe met weinig resultaat, maar je weet maar nooit.
Toen we vorige week naar Nederland kwamen, gingen we langs de "toeristische" route. We overnachtten in een hotelletje ergens in Noord Duitsland. Op onze avondwandeling zag ik in de etalage
van een antiekzaakje een kwispedoor, een keramische spuwbak, waarin pruimers hun overvloedige speeksel
konden spuwen.
Zoveel rond pruimen kan geen toeval zijn. Het wordt nog ernst met dat pruimen.
Misschien krijgt dat bordje in de kerk van Rheden ooit weer eens betekenis
Lev. 26:2 : "Mijn sabbatten zult gij houden, en Mijn heiligdom zult gij vrezen; Ik ben de HEERE!"
Lev. 26:11 : En Ik zal Mijn tabernakel in het midden van u zetten; en Mijn ziel zal van u niet walgen.