Lieve mensen,
Op de Hollandse TV was het Beatrix, Beatrix en nog eens Beatrix, deze week. Als je toch een koningin wilt, kun je het slechter treffen. Hier heeft men koningin Margarethe, zij is politiek onzichtbaar.
![]() |
![]() |
Hier is heel iets anders aan de hand. De bevrijding is na 60 jaar voor de Denen eindelijk het moment om eens na te denken over hun houding tijdens de tweede wereldoorlog.
Dat ligt nogal gecompliceerd. Op 9 april 1940 vielen de Duitsers Denemarken binnen. De Deense regering besloot tot samenwerking met de Duitsers. Het gevolg was, dat er nauwelijks of geen slachtoffers zijn gevallen en geen verwoestingen, ook niet later. Denemarken lag uiteraard "uit de route", dus de geallieerden (en ook de Duitsers zelf) hadden niet zoveel belangstelling voor dat landje. De Duitse bezettingstroepen werden vriendelijk behandeld. In een documentaire over de Duitse bezetting in Denemarken, noemde een Oud-duits soldaat Denemarken het "slagroomfront". Datzelfde landje verdiende er overigens goed aan. De zuivelexport ging versterkt verder en Deense bouwondernemingen werkten graag voor de Duitsers, niet alleen in eigen land, maar overal.
Officieel bleef de Deense regering aan de macht. De Deense koning bleef koning en bleef zijn dagelijkse rit te paard door Kopenhagen houden. Maar er stierven enige tientallen Denen in de geallieerde legers en enige duizenden in het Duitse leger aan het Oostfront. Pas toen aan het eind van 1943 begon er bij sommige Denen iets te dagen en ontstond enig verzet.
De regering bleef echter vriendelijk voor het Duitse regime. De Deense minister van buitenlandse zaken, Scavenius , was de spil waarom de politiek draaide. Hij moet een merkwaardig man zijn geweest. Toen in het parlement (en daarbuiten) kritiek ontstond op zijn "Duits-vriendelijke" houding, zei de toenmalige eerste minister: "De Heer Scavenius is niet Duits-vriendelijk, de heer Scavenius is nooit vriendelijk!" en daarmee was de kous weer even af.
Toen de Duitse autoriteit, naar aanleiding van enige sabotage-akties, aan het Deense parlement vroeg de doodsstraf weer in te voeren, verwierp het parlement dit voorstel en toen was het meteen gedaan met de relatieve zelfstandigheid. De bezetters namen gewoon het bestuur over. Daarna kreeg de dagelijkse rondtour van de koning iets meer het karakter van protest.

En daarom draait nu precies de diskussie hier. De huidige eerste minister, Fogh Rasmussen, noemde onlangs die politiek "moreel verwerpelijk". Daartegenover staat de mening: "Wat konden we anders tegen deze overmacht in 1940? Had Kopenhagen, net als Rotterdam, gebombardeerd moeten worden?"
Wat mij verwondert is, dat er hier geen officiële geschiedschrijving van W.O. II bestaat. In Nederland klaarde Lou de Jong dat. Dat gaf in Nederland nogal wat diskussie over "collaboratie en verzet". Ik heb de indruk dat een dergelijke diskussie hier nog moet beginnen.
Het is ook hier 1 mei, weinig roods meer te zien, niks opstandigs. Al worden hier nog 1-mei-redevoeringen gehouden door politieke hotemetoten. Helle Thorning Schmidt is een dame met een Gucci-handtas en een haute couture mantelpak. Zij is onlangs voorzitter geworden van de Sociaaldemokratische partij hier. De klassestrijd is voorgoed begraven. De welvaartstaat moet wel gehandhaafd blijven, dat vindt iedereen, zelfs de liberalen (en ook Helle Thorning Schmidt), maar "enige aanpassing" is wel noodzakelijk, om een en ander betaalbaar te houden. Ik hoor dezelfde argumenten als in Holland. Je houdt je hart vast, maar misschien gaat het hier beter, er is tenslotte geen Malieveld in Kopenhagen!