Lieve Mensen
Het is alweer de eerste december. De Sinterklaasdrukte is bijna voorbij. Ik hoop dat jullie allemaal erin zijn geslaagd om de juiste cadeaus te geven en straks te ontvangen. Hier wordt uiteraard niets aan Sinterklaas gedaan. Het is hier alles "Jul" (uit te spreken als "joel") wat de klok slaat. "Jul" klinkt al oud heidens, maar van enige religieuze ( of diepere) betekenis is misschien nog minder sprake dan bij het oud germaanse winterfeest. Ook hier is alles knap vercommercialiseerd, de reklames vliegen je om de oren, het ene cadeau nog duurder en uiteraard beter dan het ander.
Voor het eerst zal Gerda (en ik in haar voetspoor) de Kerstavond niet samen met haar dochter en de kleinkinderen doorbrengen. Dit jaar hebben wij de stoute schoenen aangetrokken en gaan we ervandoor met de feestdagen. We gaan een dag of veertien naar Tsjechië, in een hotel in Marianzke Lazne, vroeger heette dat Marienbad. Zo'n ouderwets "Kurort" uit de tijd van de "Kaiserliche und Königliche Monarchie". Voorzover wij kunnen zien op internet en ook via persberichten hebben gelezen, zijn de veel van de hotels schitterend gerestaureerd en is er weer ouderwetse luxe. We zijn erg benieuwd en ook een beetje gespannen. Gerda was een beetje bang dat haar dochter dat niet zo goed zou opnemen, maar die vond het een "glimrent" idee. (zo leren jullie nog wat Deens ook tussendoor, "glimrent" betekent uiteraard schitterend, maar dat hadden jullie al geraden natuurlijk.)
Zaterdag hebben we meegewandeld met de Deense Natuur Beschermingsvereniging in de "Vorup Eng". Kenners onder jullie weten dat wij in Vorup wonen, nu is dat een deel van Randers geworden, maar ooit was het een zelfstandig dorpje. Tussen Vorup en Randers ligt nog steeds een moerasachtig gebied, dat nu als lokaal natuurgebied beschermd zal blijven. Een heerlijke wandeling, veel vogels, maar ver weg. Je weet, plantenliefhebbers zeggen "hier staat ie", vogelaars zeggen "daar gaat ie" en dat is altijd toch een stuk lastiger.
Zondagavond zijn we naar Horssens gereden. Daar was een ballet-dans-opvoering van de Carmina Burana. Een Tsjechische (ja, ja!) opvoering met een kompleet symfonie-orkest, een groot koor, solisten en vele fantastische kostuums, vuurwerk en nog veel meer. Teveel om te verstouwen en zeker om na te vertellen. Maar wel een fantastische belevenis.
Maandag zijn we samen naar Aalborg gereden. Daar liggen familieleden van Gerda begraven en het is de gewoonte in Denemarken dat graven worden versierd in de kersttijd. Dennegroen wordt uitgespreid over de grafplaats er worden kerststukjes neergezet en tijdens de kerstnacht branden er lampjes op de graven.
Gisteren, dinsdag dus, was onze "tekendag". We zijn hier eerst een paar weken op een akwarelkursus geweest en nu zijn we aan het portrettekenen. Heel langzamerhand begint het iets te lijken. Soms kunnen zelfs anderen herkennen wie we hebben getekend! We hebben trouwens een heel enthousiaste docente, die ons echt aan het tekenen krijgt en nog zo dat we het leuk vinden ook. Het is eigenlijk net als bij zwemmen, de aktiviteit is leuk, de overkant interessert je minder.
Mensen, als jullie ons hadden willen bellen met onze verjaardagen, tijdens de kerst of met oud en nieuw, helaas, we moeten jullie teleurstellen, we zullen niet thuis zijn.
Ik maak alvast van de gelegenheid gebruik om jullie allemaal heel fijne dagen toe te wensen, een goed uiteinde en een "glimrent" begin in het nieuwe jaar