Opgaver 1-24


"Al begyndelse er nem"

Under hvert diagram står hvem trækker, og find i alle opgaver det bedste træk.
Nogle gange er det fordelagtigt, at opstille brikkerne på skakbrætten; det forstærker din visuelle forestillingsevne.
Skriv på en stykke papir hvilket træk (og hvorfor) det er.
f.eks. 1: den sorte konge står i skak på c8, men det sorte tårn på a8 er også i fare, derfor: Kb7;
spiller hvid herefter Tg7+, så kan den sorte konge flytte til f.eks c6 eller a6.


Held og Lykke, H.

!""""""""#
$ + + +k+%
$+ + +pPp%
$ + +p+ +%
$+ + + + %
$ + +oO +%
$+ + + O %
$ + + + O%
$+r+ +l+t%
/(((((((()
1.  Sort
!""""""""#
$ + + +l+%
$+ + + + %
$ + + + +%
$+ + + + %
$ + + +m+%
$+ + + + %
$ +r+ + +%
$+ + + +k%
/(((((((()
2.  HvidTc2-g2 vinder springeren
!""""""""#
$ + + +l+%
$O + + + %
$ + + M +%
$P + + +o%
$ + + +m+%
$+ + + + %
$ P + +rP%
$+ + + +k%
/(((((((()
3.  Hvidh2-h3 angriber den sorte springer for anden gang, flytte er umuligt
!""""""""#
$ + + +l+%
$+ + +oV %
$ + + +oO%
$+o+ + +v%
$ + + + P%
$+ N + P %
$p+ B + R%
$+ K +t+ %
/(((((((()
4.  HvidKc1-c2: Kb2 taber springeren med b5-b4.
!""""""""#
$k+ + + R%
$B + + +p%
$ + + +p+%
$+ + + + %
$ + + +o+%
$T + +o+ %
$ + + +l+%
$+ + + +t%
/(((((((()
5.  SortTa8-h8; hvid "fordobler" tårnene, og vinder løberen
!""""""""#
$ + + + +%
$+ Bk+pP %
$ +n+ + P%
$+v+ + + %
$o+ + + +%
$L + +m+ %
$ O + +o+%
$+ + + + %
/(((((((()
6.  SortSc6-e5, springeren på f3 går i kassen (forsvinder fra brættet)
!""""""""#
$ Kr+ + +%
$+pPr+ + %
$p+ + + +%
$+ + + + %
$ + + + +%
$+ + O O %
$ + + Ov+%
$+ + +tL %
/(((((((()
7.  SortLb7-a6, en af de sorte tårne går tabt mod løberen, forskellen mellem springer/løber og tårnet hedder "kvalitet" ("exchange" på engelsk)
!""""""""#
$k+ + + +%
$Pp+ + + %
$ + + + +%
$+ +q+ + %
$ +m+ + +%
$+ + + + %
$ Oo+ + +%
$T L + + %
/(((((((()
8.  SortSf6-g3; en "gaffel" angriber Dronningen og Kongen, ("familie-skak") bemærk at hvids bonde h2 ikke kan gøre noget (den er "sømmet" fest, "pinned" på engelsk)
!""""""""#
$ + + + +%
$K + + + %
$ + + + +%
$+ B +n+ %
$pPo+ + +%
$+ + + + %
$ +w+ + O%
$+ + + L %
/(((((((()
9. SortKb8-a8; selvfølgelig sætter sort ikke Dronningen imellem.
!""""""""#
$ + + + +%
$+ + +l+ %
$ + + + +%
$+ Q + +o%
$ + T P V%
$+ + + + %
$ + + + +%
$K + + + %
/(((((((()
10. HvidDc5xh5+, og vinder løberen; Dc5xd4 er fuldstændigt forkert, hvorfor?
!""""""""#
$ +l+ +v+%
$+ T + + %
$ + + + +%
$+o+ + +k%
$ P +q+ +%
$+ + + + %
$ +p+ + +%
$+ + N +t%
/(((((((()
11.  HvidKh5-g5; Dxh1 taber dronningen med Th7+;Kg6 taber også dronningen med Lh7+ og Kg4 besvares med Tc4 igen med tab af dronningen.
!""""""""#
$ + + +k+%
$+ + + + %
$ + + +lV%
$+ + + +m%
$ + + + +%
$+ + + + %
$ + + + +%
$+ + + + %
/(((((((()
12.  SortDen sorte konge er meget bedrængt, han må ikke undslippe, derfor: Sa4-c3+, Ka1 og Lb2± (mat)


Det var det, og nu : næste runde, hjælpere væk!!!

!""""""""#
$q+ + + +%
$+ +o+ Ol%
$ +o+ + W%
$+ + + + %
$ + + Vo+%
$+n+ O + %
$p+ + + +%
$+ + +rK %
/(((((((()
13. HvidTxf4; der truer mat (Dh2±);Tf2 forebygger det, men det koster tårnet, så bedre at opgive "kvaliteten".
!""""""""#
$ + + + +%
$+ + + + %
$ + Ol+oO%
$+ + M V %
$ + + + +%
$+ + + Pp%
$ + + Pn+%
$+ + + K %
/(((((((()
14. Hvidf2-f4; truer to Løberen og springeren, en af de to går tabt, med disse "bondegaffel", Sf4 er umotiveret skak
!""""""""#
$ K R + R%
$+pP + Pp%
$p+ + N +%
$+ + M + %
$ + + + +%
$+ + + O %
$oOo+ + O%
$+lT + +t%
/(((((((()
15. SortSd4-c2, i forrige opgave en "bondegaffel", nu en "springergaffel"!
!""""""""#
$ + + +k+%
$P + +pBp%
$ + + Qp+%
$+ + + + %
$ + + + +%
$+ + +oV %
$oOo+ +oO%
$+lT + +t%
/(((((((()
16. SortHvid truer mat med Dxg7±; så f7-f6 er sort redningsplanke.
!""""""""#
$ + + +k+%
$P + +pBp%
$ + + Qp+%
$+ + +b+ %
$ + + V +%
$+v+ +o+ %
$oOo+ +oO%
$+l+t+ +t%
/(((((((()
17. SortLc5-f8, den sorte f-bonde er "pinned"; Kf8 kan spilles mentaber unødvendigt en bonde.
!""""""""#
$ + + + +%
$+ K + + %
$ + B + +%
$+ + + + %
$ + + Ro+%
$+ + + L %
$ + T + +%
$+ + + + %
/(((((((()
18. SortDen type stilling er almindelig, Te7xe3; du har nok ikke tænkt over: Tf7+??, et dårligt træk (hvorfor?). det overblivende slutspil vinder sort nemt
!""""""""#
$ + + + +%
$+ + +v+ %
$ + + + +%
$+ + + + %
$ + N + +%
$+ + + + %
$pK + + +%
$+ +l+ + %
/(((((((()
19. SortHvid truer at promovere sin bonde til Dronning, så Lc2Xh7 er eneste træk, med et remis slutspil.
!""""""""#
$ + + Rk+%
$+o+ + + %
$ + + + +%
$+ + + + %
$ + + + +%
$+ + + +v%
$ + + + +%
$+ + + L %
/(((((((()
20. SortSorts bonde kan ikke med det samme forfremme sin bonde til dronning, så du skal forberede det med La6-f1!! (den slags "forfrem­mel­ses­of­fre" er hel almindelige)
!""""""""#
$ + + + +%
$+ +k+ + %
$ + + + +%
$+ + P + %
$ + +o+n+%
$+ + B + %
$ + +l+ +%
$+v+ + + %
/(((((((()
21. SortKd7-c7; angriber løberen og springeren, springeren ubeskyttet; en af de to går i kassen
!""""""""#
$t+ W Tl+%
$+mO MoOo%
$o+ V + +%
$+o+vO + %
$ + +p+p+%
$+ P + +p%
$pPb+qP +%
$R Br+ K %
/(((((((()
22. Hvide4xd5; sort har 4 officerer (S go L kaldes "officerer"), hvid kun tre, så hvad ellers.
!""""""""#
$l+ + + +%
$+ + + + %
$ + + + +%
$K + + + %
$ + + + +%
$+ + + +r%
$ + + + +%
$+ + + + %
/(((((((()
23. HvidKh4-g3, sorts konge er nu tvunget til g1, og mat følger: Ta1±
!""""""""#
$ + L + +%
$+ + + + %
$ + +k+ +%
$+ + + + %
$ + + + +%
$+ + + +r%
$ + + + +%
$+ + + + %
/(((((((()
24. HvidTa6-f6 tvinger den sorte konge til d1, og mat følger: Tf1± (i begge sidste opgaver er sorts konge tvunget til "opposition" (begge konger lige overfor hinanden). Oppositionen spiller en vigtig rolle in alle slutspil.

Version : 06.04.2021